Posted by: rojukene | aprill 21, 2007

Kevadkool 2007 Põltsamaal – “Loodus ja lugu”

Sai siis ära käidud oma selle kevade ainsas… loengus, parema sõna puudumisel. Algas reedel kell 10 hommikul, aga mina jäin staaride kombe kohaselt umbes pool tunnikest hiljaks. Põhjus muidugi väga proosaline – jahutusvedeliku paak oli 10 kilomeetrit enne sihtpunkti tilgatumaks tühi. Kirusin, kallasin juurde, ootasin jahtumist. Sõit Tallinn-Tartu maanteel on muidugi alati närvesööv, aga vaheldumisi meeletu vihm ja asfalti kullajõena särama panev päike on eriti magus kombinatsioon. Lisaks veel tavapärased surmale vastu kiirustajad (loe: napikaid möödumisi harrastajad). Oleks ma usklik, lööks sõites iga veerand tunni tagant risti ette ja palvetaks. Õnneks ma ei ole, nii et oma viimsed tähelelepanuriismed saan ma teele keskendada ega pea vehkima.

Ettekanded olid äärmiselt põnevad ja eriilmelised:

1. Baeri elust, aga sellest jäi mul hilinemise tõttu suurem osa kuulmata
2. “Looduskirjandus”, Timo Maran
3. “Artefaktide lugu”, Kurmo Konsa
4. “Luulekeel ja loodus”, Arne Merilai
5. Anzori Barkalaja hantide näitel kultuuri ja looduse ühtsest tervikust
6. Anne Türnpu lugudest ja nende rääkimisest
7. Aleksei Lotman rohelisest kultuurist (reede õhtu viimane, järgmisel tulid ette kandmisele laupäeva hommikul)
8. “Elektrooniline ruah JHWH? Jumal, helisüntees ja närviteadus”, Roland Karo
9. “James Bondi pastoraal ehk linnamehe mõtisklusi sigadest, pingviinidest, lilledest ja koertest”, Ain Riistan
10. “Loodus ja lugu”, Anne Kull

Mulle endale meeldisid kõige rohkem Karo ja Riistani ettekanded. Karol oli nimelt kaasas süntesaator (mitte sämplimängija; erinevus seisneb selles, et viimase puhul on kõik helid juba pilli salvestatud ning ise ei saa ühtki uut luua, vaid ainult järjestust muuta), millega ta oma juttu “illustreeris”. Veel sain tema jutust teada, et praktiliselt ükski meil müüdavatest paani flöödi muusikaga helikandjatest pole tegelikult paani flöödil sisse mängitud, vaid kõik on süntesaatoril loodud. Ta rääkis “jumala hingeõhust” (seda tähendabki ruah JHWH), millega elustati savist Aadam, seostades seda sünteesitud heliga – nimelt süntesaatorite algusaegadel oli neist väljuv heli terav ning inimkõrvale väga võõras kuulata, mistõttu kasutati seda meelsasti filmimuusikas tulnukateemade puhul (kas või Grünbergi looming filmis “Hukkunud alpinisti hotell”), aga kui sünteesitud helile lisada juurde inimese hingamise töödeldud salvestis, on heli kohe kuidagi palju loomulikum. Ilmselt paistab siit otsapidi see teema, et ebatäiuslikule inimesele ei saagi täiuslik ning rikkumata paista loomulikuna.

Riistan oli aga arvestanud asjaoluga, et niikuinii peab ta esinema laupäeva hommikul, kui kõigil pea niigi haige, mistõttu oli ta oma ettekande teinud meeldivalt humoorikas võtmes. Mulle meeldib tema naljasoon, ta on alati oma vaikse irooniaga täpselt naelapea pihta tabamas. Teema keerles loomade ning inimeste omavaheliste suhete ümber – kes keda kuidas ära kasutab. Ta oli ennast varustanud suure hulga videoklippidega, mis aga salapärastel põhjustel ei tahtnud Powerpointis kuigi hästi joosta. See on ju alati nii, et kodus kõik funktsioneerib suurepäraselt, aga avalikkuse ees häbeneb 😛 Igatahes oli seal ägedaid õllereklaame, harivaid klippe ja ka mõnevõrra õõvatekitavaid (Paul Morrissey lugu “Meat Is Murder“- esimeses räägib tüüp oma veendumustest, teises on ilusa laulu taustal koledad kaadrid loomade võikast tapmisest* – ärge enne uinumist vaadake).

Teised olid ka väga hästi ette valmistatud ning rääkisid tõesti haaravalt, kuid eks see ole ka nende töö 🙂 Tõrvatilgaks osutus aga üks vanem daam publiku hulgast (kahtlustan, et avatud ülikoolis õppiv), kes oli padukristlane ning seetõttu teatas näiteks keset Anzori Barkalaja ülipõnevat juttu hantide püha suuna muutumisest paikkonnast (täpsemalt öeldes jõe suunast) olenevalt, et tegu olla ühe igavese jamaga! Just selles mõttes, et kogu see šamaanluse värk olla jama ja et ristiusk on ikka kõige õigem. Ta tundus üldse kuidagi natuke omas reaalsuses elavat ning küllalt kitsa silmaringiga olema. Pole tegelikult minu asi arvustada, aga isegi õppejõud üritasid paaniliselt silmata kellegi teise kätt, kui tema oma (sageli) asjassepuutumatuid küsimusi esitas. Lõpuks oli juba kõigi reaktsiooniks ‘oo ei, mitte jälle’, niipea kui ta suu lahti tegi. Ei väidagi, et minu küsimused teab mis erilise intelligentsi poolest sädelesid, aga nad olid vähemalt teemakohased**.

Õhtul vaatasime üht loodusfilmi lindudest, nende rändest ning inimese mõjust nende peatuspaikadele. Kavalamad olid juba selleks ajaks orgunninud karbitäie veint, aga õige tõstesport sai alguse siiski viisakalt pärast filmi. Sõin ja jõin seal minagi, kelle iganes raha eest see õlu siis ka ostetud polnud 😀 Kaks noormeest (üks neist oli Riistani poeg, nagu hiljem selgus 😉 ) viisakalt tõid ja ma sain ka oma teemadel pajatada – nimelt oskan ma viimasel ajal rääkida enam-vähem ainult autodest ja militaarteemadel. Tahaks seda muuta, aga ei oska nagu kuskilt otsast pihta hakata. Igatahes oli muidu äge ja diskussioon äärmiselt meeldiv.

Kella ühe paiku mõtlesin magama kobida. Algas raske öö. Algul ei suutnud ma kuidagi magama jääda, kuna keegi kodanik norskas nurgas nii hirmsal kombel, et ma kartsin juba tõsimeeli ta lämbumist. Lõpuks õnnestus uinuda, kui kell kaks ärkasin uuesti selle peale, et üks tüüp tõmbab aluspükse jalga (ju ta siis harrastab alasti magamist ka suurema seltskonna puhul) ja soiub, et “siin toas on ju täiesti võimatu magada!” Mina ju sain, raisk, kuni ta mu üles ajas! Pingutusega suutsin ennast uuesti unele sundida, kui kella nelja paiku sadas tuppa purjus seltskond, kes lärmas omajagu. Lõrisesin nende pihta, et tegelikult üritavad mõned inimesed sellel kellaajal voodis teki all magada, nii uskumatu kui see ka ei tundu. Lärmamine asendus valju sosistamisega, aga õnneks vajusid nad üsna kähku ära. Jäin uuesti magama, kui kell kuus ärkasin sellise lause peale: “Oi, enne siin küll nii palju rahvast ei olnud, ainult see neiu siin!” Vaatasin tüübile otsa, mille peale tema mulle rõõmsalt naeratas: “Tere!” Mis seal ikka, teretasin viisakalt vastu ja katsetasin veel korra seda magamise asja. Enne kaheksat oli mul äratus pandud, aga ärkasin mõned minutid enne alarmi. Enesetunne polnud just kiita (minu puhul vein + õlu = EI IIAL ENAM, KUI SEEKORD VEEL PÄÄSEKS), aga kirjutasin selle halva une arvele ning ajasin endale kargu alla. Isegi hommikusöök läks sisse, kuigi tavaliselt tekitab kaerahelbepuder minus valdavalt negatiivseid emotsioone. Aga moosi oli sinna peale võimalik panna meeldivalt palju 🙂

Viimased ettekanded said kuulatud, grupitöö läbi viidud ning võis alata valmistumine koduteeks. Mõnevõrra segas meid kõige selle juures veel üks alkoholi järgi lehkav rullis kulmuga tüüp, kõigi tunnuste järgi kohalik külahull, aga ta ei olnud vähemalt pahatahtlik.

Ma olin juba eelhäälestatud teadmisele, et jahutusvedelikku kulub taas kord küllaga ja valasin suurema stressita paagi jälle täis, aga päris kindlasti ei olnud ma valmis selleks, et auto enam üldse käima ei lähe. Õnneks pidid Anne Türnpu ja endine kursaõde Karolin minuga koos Tallinnasse tulema ning Anne Kull ja Roland Karo ei olnud veel lahkunud. Palusin Karo ja teised appi ning lükkasime auto kõigepealt mäest üles ja siis mäest alla. Külahull oli kah abiks, kuigi kohati rohkem risti jalus. Kui ta üritas vahepeal Karo asemel rooli kippuda, ütles viimane talle väga kõvasti väga halvasti; sellega kogu vastasseis õnneks piirdus ka. Lahkudes soovis ta meile igal juhul rohkem kui mõned korrad õnnistust ja kõike muud säärast. Igatahes minu ääretult suured tänud Karole (ja kõigile teistele ka!) – saime mootori käima ja ilmselt vesisest ilmast tingitud tõrke lahendatud. Paanikaosakond minus oli juba vaikselt pead tõstnud, kuna võimalus nädalavahetusel võõras väikelinnas (kainet) spetsialisti kätte saada on vist küllalt tilluke…

Ilm oli kole ja ma kartsin kurvides libisemist, aga kõik läks hästi. Käed olid rooli ümber krampis küll ja labreti vars sai vist pooleldi läbi näritud, kuid vähemalt on mul nüüd mõningane libedasõidu kogemus kah olemas, eks ju. Muide, Tallinna piiril sai jälle korraks kinni peetud ja veel kord jahutusvedeliku paagi sisu uuendatud. Auk radiaatoris ning mittetöötav jahutuse ventikas on ÜLISITT kooslus, ma ütlen.

Nüüd peaks ennast kuidagi sellisesse konditsiooni viima, et ma suudaks mõned leheküljed ilusat ja head teksti Kevadkooli kohta kirja panna. Miski ütleb mulle aga, et täna ei ole siiski see päev, mil see juhtub. Fotosid sellest üritusest minul ei ole ega tule, sest ma lihtsalt unustasin fotoka seljakotist välja võtmata.

* * *

Ah jaa, eile oli Hitleri sünnipäev ja homme on Lenini oma. Palju õnne siis neile.

_______________________________________________________________

*Mina olen siiski kõigele vaatamata veendunud lihasööja ja selleks ma ka jään. Ja karusnahka kannan ka süümepiinadeta. Lotmani väitel on roheline mõtteviis kanda Eestis näiteks kährikust tehtud mütsi (võõrliik ju), aga karusnahakasvandusest tulnud nahk on ikka paha-paha. Mine võta kinni – kuidas karusnahakasvanduste pidajad saavad enesele lubada loomade hooletusse jätmist, ma ei tea. Kui loom ei ole terve ja söönud, siis on ju karv kah kole ning seda ei saa müüa…

**Kuigi vahepeal oli küll tunne, et ma olen liiga kaua koolist eemal olnud – vähemalt osa juttu tundus küll käima kõrgelt üle pea.

Responses

  1. […] theopiumroom.blogspot.com/2007/04/subjekti-efektiivne-keha-hiiu-llepalees.html rojukene.wordpress.com/2007/04/21/kevadkool-2007-poltsamaal-loodus-ja-lugu/ markomihkelson.blogspot.com/2007/04/nd-siis-selgus-majas.html […]

  2. Paul Morrissey?

    • Irw, pea 3 aastat on mööda läinud ja nüüd siis keegi märkab 😀 Ei ole jah Paul seal klipis, minu apsakas. Paul Morrissey on muidugi ka kõva tegija, aga muul alal 🙂


Räägi mulle midagi...

Rubriigid

